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Forschung

 

Forschungsschwerpunkte


Aus der Perspektive der Literatur-, Medien- und Kulturwissenschaften befasst sich das Portugiesisch-Brasilianische Institut (PBI) in Forschung und Lehre mit Brasilien, Portugal und dem lusophonen Afrika. Besonders berücksichtigt werden die transregionalen und interkulturellen Bezüge zwischen den lusophonen Kulturräumen, aber auch Wechselbeziehungen mit Ländern anderer Sprachräume. Zu den zentralen Forschungsgebieten des PBI gehören:

  • Die Geschichte des Kolonialismus sowie postkoloniale Theorien und Kulturpraktiken in der lusophonen Welt;
  • transregionale Bezüge zwischen Brasilien und Hispanoamerika; interamerikanische Globalisierungsprozesse;
  • portugiesischsprachige Literaturen, mit besonderem Schwerpunkt auf dem 20. Jahrhundert bis in die Gegenwart;
  • Geschichte und Ästhetik der audiovisuellen Medien, insbesondere des Kinos, aber auch der Videokunst und des Fernsehens;
  • visuelle Kultur in den Massenmedien, der bildenden Kunst und der Fotografie
  • Populärmusik, vor allem in Brasilien;
  • Genre-Theorie und -Ästhetik, unter besonderer Berücksichtigung transmedialer und interkultureller Aspekte;
  • Intermedialität und Intertextualität;
  • Gender Studies: Kritik der Geschlechterordnungen in Theorie- und Kulturproduktionen.

 

Forschungsprojekte und -kooperationen


DFG-Research Project

„Glocalising Modes of Modernity: Transnational and Cross-Media Interconnections in Latin American Film Musicals“

Conducted by Prof Dr Peter W. Schulze, funded by the German Research Foundation (DFG – Deutsche Forschungsgemeinschaft)

This research project will provide the first comparative analysis of film musicals from Argentina, Brazil and Mexico, in the 1930s–1950s, through their transnational, intercultural and cross-media interconnections, thus unveiling an important sector of media history and popular culture in the Americas. As one of the first in-depth studies of early cinematic “glocalisation” in Latin America, the proposed project promises to give new insights into complex transnational exchange processes, both symbolic and in terms of media capital, including their role for shaping imaginaries of modernity in Argentina, Brazil and Mexico. A network of “crisscrossing histories” will be mapped on the basis of a body of around 500 film musicals, focusing on paradigmatic films featuring the most popular singer-actor star figures who have played a central role in the transnational cultural economy of Cine Tanguero, Chanchada and Comedia Ranchera genre productions. Combining semiotically-grounded genre and star studies with postcolonial, gender and globalisation theories, the project proposes the following objectives: (1) to analyse the cultural economy of musical film productions in Argentina, Brazil and Mexico and their multi-directional media flows as glocalising modes of modernity in Latin America; (2) to frame film genre productions in the Americas as a site of converging, but also conflicting identities and discourses and to investigate the local appropriations of Hollywood film genre structures; (3) to establish the interdependence between film and music industries in the period in focus and the kind of transnational and cross-media relations they elicited across the cultural practices of tango, samba and ranchera; (4) to analyse the role played by singer-actor stars and film crews in the interbreeding of different film musical subgenres; and (5) to establish and analyse the results of political interventions into the film industry by governments, corporations and lobbies in Argentinean, Brazilian and Mexican cinemas.


Workshop Genre-Globalisierung – Genres und Interkulturalität

06.-07. Dezember 2018, Universität zu Köln

Programm (pdf)